The Right to Establish Private Schools in the Context of the Right to Education
Czech original: Právo zřizovat soukromé školy z pohledu práva na vzdělání
According to the Education Act, a private school cannot be established if the establishment of such school does not comply with the national and regional long-term objective of education and the develop¬ment of the educational system. This regulation has already been scrutinised by the Constitutional Court of the Czech Republic was upheld as constitutional. In this article, we critically examine this regulation, as well as the case law of the Constitutional Court and subsequent case law of the Supreme Administrative Court. In our opinion, this regulation constitutes an unacceptable breach of the liberty to establish private schools, which is protected by the constitutional order of the Czech Republic. Our argumentation is primarily based on international human rights instruments. Firstly, we express our disagreement with the opinion that our constitutional order does not protect the liberty to establish private schools and that the issue must be viewed not primarily from the perspective of private school founders, but from the perspective of parents and children. Furthermore, we challenge the notion of the courts that a benefit of the regulation in question is that it impacts all founders, no matter whether public or private, equally. Lastly, we propose our own defi¬nition of the essential core of the liberty protected on the national level by Article 33 paragraph 3 of the Charter of Fundamental Rights and Freedoms. Based on that conclusion, we argue that the regulation in question constitutes a breach of the essential core of the liberty protected and therefore must be subjected to the proportionality test. The regulation, however, does not pass this test.
Czech original: Podle úpravy obsažené ve školském zákoně nemůže soukromá škola vzniknout, pokud by to bylo v rozporu s celostátním nebo krajským dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy.
Tato právní úprava již byla předmětem kontroly ústavnosti ze strany Ústavního soudu, kde v testu ústavnosti obstála. V předloženém textu tuto právní úpravu, jakož i vzpomínaný nález Ústavního soudu a navazující judikaturu Nejvyššího správního soudu, podrobujeme kritice. Máme za to, že požadavek souladu s dlouhodobými záměry je nepřípustným zásahem do svobody zřizovat soukromé školy, která je chráněna naším
ústavním pořádkem. Svou argumentaci opíráme zejména o lidskoprávní instrumenty mezinárodní povahy. V textu nejdříve vyjadřujeme svůj nesouhlas se závěrem, že náš ústavní pořádek žádnou svobodu zřídit soukromou školu nechrání, že na problematiku musí být nahlíženo nikoliv primárně z pohledu soukromého zřizovatele, ale rodičů a dětí, a že je předností právní úpravy, že požadavek na soulad s dlouhodobými záměry
dopadá na všechny vznikající školy bez ohledu na charakter zřizovatele. Dále navrhujeme vlastní vymezení esenciálního obsahu svobody zřizovat soukromé školy chráněné národním právem v čl. 33 odst. 3 LZPS. Na
základě tohoto vymezení pak uzavíráme, že posuzovaná právní úprava zasahuje do tvrdého jádra dotčené svobody, tudíž musí být posuzována testem proporcionality, ve kterém však neobstojí.