Virtual Property: Legal Issues Related to the Transition to a Digital Environment and Critical Assessment of the Current Approach
Czech original: Virtuální vlastnictví: problémy spojené s přechodem do virtuálního prostředí z pohledu práva a kritika dosavadního přístupu
The subject of this article is virtual property with a focus on virtual objects in computer games, simulations, and virtual and augmented reality. Virtual property is a term that has been appearing in the legal literature for approximately twenty years, and the literature is still relatively ambiguous and its meaning uncertain. However, since the first occurrence of this concept, society has not only not changed, but has even more transferred to the digital environment. From the ownership of tangible media, we moved to accessing various databases full of music, films, or books. Virtual objects are of similar importance, whether in compu¬ter games or in augmented and virtual reality. The question therefore arises as to whether (especially civil) law should not evolve and start to reflect this phenomenon. The article analyzes the existing literature on virtual property and then reflects on it. The aim of the article is to identify the crucial issues and reflect the current approach and open a wider debate on the legal regulation of virtual objects. The author considers the absence of an analysis of the technical aspects of virtual objects and excessive adherence to the topic of property rights instead of a general debate over the legal nature of virtual objects as such to be the main problem.
Czech original: Předmětem článku je virtuální vlastnictví se zaměřením na virtuální předměty v počítačových hrách, simulacích a virtuální a rozšířené realitě. Virtuální vlastnictví je pojem, který se již zhruba dvacet let objevuje v právní literatuře. Jeho uchopení je ovšem stále poměrně nestálé a jeho význam nejistý. Od prvního výskytu tohoto pojmu se ovšem společnost nejenom nezměnila, ale stále více se pohybuje v digitálním prostředí. Od vlastnictví hmotných nosičů se stále více posouvá k pouhému přístupu do různých databází plných hudby, filmů či knih. Obdobný význam nesou i virtuální předměty, ať už v počítačových hrách, či v rozšířené a virtuální realitě. Otevírá se tedy otázka, zdali by (zejména občanské) právo nemělo projít revolucí a začít reflektovat tento fenomén. Článek analyzuje dosavadní literaturu spojenou s virtuálním vlastnictvím a následně ji reflektuje. Cílem článku je identifikace sporných otázek, kritika dosavadního přístupu a otevření širší debaty týkající se právní úpravy virtuálních předmětů. Za hlavní problém autorka považuje absenci analýzy technických aspektů virtuálních předmětů a přílišné lpění na tématu vlastnictví namísto obecné debaty nad právní povahou virtuálních předmětů jako takových.